/
357 Views0

1 luty to Międzynarodowy Dzień bez Oleju Palmowego 🌴🛢 ale uwaga, może Was zdziwię, ale nie każdy olej palmowy jest zły – warto poznać tą wielką różnicę, bo zazwyczaj wszystko co “złe” i “dobre” wrzucamy do jednego worka.

Czym różni się olej palmowy?

Po pierwsze trzeba rozróżnić olej palmowy surowy i olej palmowy utwardzony.

Surowy (czerwony) olej palmowy zawiera szereg związków postrzeganych jako pożądane z żywieniowego punktu widzenia. Zawiera karotenoidy, witaminy E i K, sterole, skwalen i koenzym Q10. Pomimo wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych olej ten nie wpływa na pogorszenie profilu lipidowego we krwi i nie zwiększa ryzyka chorób krążenia. Wpływa na obniżenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL (złego), a także na zwiększenie poziomu frakcji cholesterolu HDL (dobrego).

Karotenoidy, tokoferole i tokotrienole (witamina E), ze względu na działanie antyoksydacyjne, odpowiadają za wysoką stabilność oksydacyjną czerwonego oleju palmowego. Związki te wykazują działanie antyoksydacyjne również w organizmie człowieka. Co więcej, tokoferole i tokotrienole wpływają korzystnie na profil lipidowy, wykazują działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, antyproliferacyjne, antyagregacyjne oraz proapoptyczne. Karotenoidy z kolei są prekursorami witaminy A, która jest niezbędna w procesie widzenia, uczestniczy w procesach wzrostu i różnicowania komórek.

Niezdrowy olej palmowy

Natomiast olej palmowy utwardzony powstaje podczas rafinacji, przez co usuwane są karotenoidy i większość przeciwutleniaczy. Natomiast proces utwardzania powoduje zmianę konsystencji na stałą, a także powstają szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans. Zwiększona ilość spożywanych tłuszczów trans powoduje zmianę błon komórkowych: ich elastyczność, płynność i przepuszczalność. Wpływ tłuszczów trans na zdrowie został bardzo dobrze przebadany i to ich powinniśmy unikać . I o ile mamy go w utwardzonym oleju palmowym (ktorego nie powienniśmy jeść) tak jedząc margaryny do pieczenia, smażone we fryturach posiłki, wyroby cukiernicze, ciastka, czekolady, batony, lody, chipsy, popcorn, masło orzechowe, majonezy, kostki rosołowe, zupki w proszku, placki tortilla, mrożone frytki, budynie itp. – to tam na tłuszcze trans nie zwracamy uwagi. Zły jest tylko olej palmowy i już.

W czym znaleźć dobry olej palmowy?

Wracając do oleju palmowego zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (nr 1169/2011), w przypadku, gdy w produkcie zawarty jest olej lub tłuszcz uwodorniony, niezależnie od pochodzenia (roślinny lub zwierzęcy), jego oznaczeniu w wykazie składników musi towarzyszyć określenie „całkowicie uwodorniony/utwardzony” lub „częściowo uwodorniony/utwardzony”. Więc jeśli w składzie mamy nazwę olej lub tłuszcz palmowy to jest to forma nierafinowana. Chyba, że producent jest oszustem i bierze jako koszt firmy karę za wprowadzanie konsumenta w błąd – na to już nie mamy wpływu… Podsumowując

Olej palmowy surowy 👍 🙂
Olej palmowy utwardzony 👎😠

Warto wybrać produkty, od sprawdzonych, uczciwych producentów, które mają dobre składy. Takim przykładem jest Bodykey by Nutrilite Batony zastępujące posiłek, które zostały wzbogacone w witaminy i minerały. Zawierają dużą ilość błonnika. Nie zawierają sztucznych barwników, aromatów ani składników GMO. Mają w składzie tłuszcz palmowy ale nierafinowany. Dodatkowo producent daje na nie 100% gwarancji – niespotykane w produktach spożywczych. Dostępne są dwa smaki: owoców tropikalnych oraz ciemnej czekolady.

Kopiowanie, powielanie artykułów lub ich części bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.

Zdjęcie: istockphoto.com

Napisz do nas: