/
561 Views0

Istnieje wiele błędnych przekonań na temat odchudzania i utrzymywania prawidłowej masy ciała. Część z nich może być szkodliwa dla zdrowia i nie spełnia zasad zdrowej diety. W tym artykule obalamy szkodliwe tezy na ten temat i pomożemy Ci skutecznie osiągnąć upragnioną masę ciała.

Jak skutecznie schudnąć, jaką dietę zastosować czy dieta odchudzająca sprawdzi się w moim przypadku? Często mamy problem z nadmiarem kilogramów i próbujemy różnych diet  ale czy na pewno wszystkie zasady związane z utratą wagi i dietami są właściwe?

Trzy mity dotyczące utraty wagi:

  1. Rygorystyczna dieta pomaga w utracie wagi. Powszechnie panuje przekonanie, że im mniej kalorii spożywamy, tym lepiej. Zgodnie z tą zasadą znaczne ograniczenie ilości przyjmowanego jedzenia może przynieść pożądane rezultaty. Niestety, w ten sposób ograniczamy dostęp organizmu do niezbędnych substancji odżywczych. Początkowo rezultaty takiej diety są zdumiewające, ale z czasem metabolizm spowalnia, a spadek masy ciała zostaje zahamowany.
  2. Większe spożycie tłuszczu gwarantuje uczucie sytości na dłużej. To pytanie jest ważne przy takich dietach jak np. dieta ketogeniczna czy dieta bez węglowodanów. Zasada ta może być szczególnie groźna dla osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Ponadto w niektórych przypadkach to właśnie ograniczenie spożycia tłuszczu jest najskuteczniejszą metodą utraty wagi. Produktami, które dają największe poczucie sytości, są owoce, warzywa i inna żywność bogata w błonnik lub suplement z błonnikiem, najlepiej z kilkoma jego rodzajami.
  3. Spożywanie samych płynów wspomaga spadek masy ciała. W perspektywie krótkoterminowej dostarczanie dużej ilości płynów może być korzystne dla organizmu, ale w przypadku tej metody z organizmu odprowadzana będzie głównie woda. Rzeczywista masa ciała pozostanie bez zmian. Skuteczniejszym sposobem na pozbycie się toksyn z organizmu i oczyszczanie organizmu jest ograniczenie spożycia alkoholu i cukru.

Nie ma uniwersalnego rozwiązania

Problem w tym, że programy utraty wagi zwykle nie są tak samo skuteczne dla wszystkich. Każdy z nas jest inny, dlatego spożywając te same produkty, niektórzy mogą czuć się syci i pełni energii, podczas gdy u innych pojawia się dyskomfort i ociężałość. Programy odchudzania takie jak Genetyczny Program Utraty Wagi Ciała uwzględniają indywidualne predyspozycje. Pierwszym etapem jest test genetyczny, który pomaga wskazać odpowiedni sposób osiągnięcia i utrzymania optymalnej masy ciała. Badacze zajmujący się programem wiedzą, że w zależności od cech organizmu dla niektórych wskazane jest ograniczenie spożycia tłuszczy, a dla innych – węglowodanów. Już niedługo podzielę się swoją relacją z przebiegu mojego programu!

W ubiegłym roku przeprowadziła ankietę w ośmiu europejskich krajach. Wniosek: większość osób (63–80%) próbowało kiedyś schudnąć. Mimo to w rozwiniętych krajach odsetek osób z nadwagą stale rośnie. Utrzymanie masy ciała na niższym poziomie i zdrowe odżywianie jest bardzo trudne. Dlaczego? Takie pytanie zadał rząd Wielkiej Brytanii ponad 200 naukowcom. Ich celem było określenie, które czynniki przyczyniają się do przybierania na wadze, a także zrozumienie procesów związanych z tyciem, otyłością i zdrowym żywieniem. W końcu udało się opracować schemat przedstawiający zależności między poszczególnymi czynnikami sprzyjającymi otyłości.

Badania wykazały, że na to, czy przybieramy na wadze, wpływają indywidualne predyspozycje biologiczne, poziom aktywności oraz czynniki socjologiczne i psychologiczne. Szczególnie duże znaczenie ma indywidualny kod genetyczny. Podczas badań z udziałem ludzi wyodrębniono konkretne geny powiązane z tyciem.

Ze względu na różne czynniki, schudnięcie i utrzymanie niższej masy ciała jest trudne. Nie wystarczy tylko jeść mniej i więcej się ruszać. Na nadwagę wpływają między innymi indywidualne predyspozycje biologiczne, nawyki żywieniowe, poziom i rodzaj aktywności, a także uwarunkowania społeczne, kulturowe i środowiskowe.