/
340 Views0

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to niezbędna substancja do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Pełni ona wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka, a jej niedobór może nieść za sobą poważne konsekwencje dla człowieka. Dlatego tak ważne jest dostarczanie odpowiedniej dawki witaminy C w pożywieniu lub w postaci suplementu.

Funkcja witaminy C w organizmie

Zapotrzebowanie na wit. C jest zróżnicowane i zależne od wielu czynników, takich jak: wiek, płeć i stan fizjologiczny. Jednak i tak dzienne minimalne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest największe spośród wszystkich witamin.

Zapotrzebowanie na wit. C wzrasta u kobiet z ciążą wielopłodową, u osób z nadciśnieniem, cukrzycą, palących papierosy, alkoholików, a także u osób żyjących w stresie.

 

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu:

  • jest ona wymagana do syntezy kolagenu, a więc wpływa na zapewnienie prawidłowego stanu tkanki łącznej;
  • ułatwia proces gojenia się ran;
  • ułatwia przyswajanie żelaza;
  • jest aktywatorem wielu enzymów;
  • wpływa stabilizująco na psychikę;
  • pełni rolę antyoksydantu – dzięki właściwościom przeciwutleniającym witamina ta pełni ochronną funkcję w chorobach serca i naczyń krwionośnych;
  • reguluje ciśnienie tętnicze.

Skutki niedoboru wit. C

Niedobór wit. C sprzyja rozwojowi zmian nowotworowych i miażdżycowych, a także wzrostowi ciśnienia tętniczego. To jednak nie wszystko, do skutków ubocznych niedoboru wit. C zaliczyć można:

  • złe gojenie ran;
  • suchą skórę;
  • zmarszczki;
  • bóle stawów i mięśni;
  • utratę apetytu i ogólne osłabienie;
  • osteoporozę;
  • osłabienie stanu psychofizycznego;
  • nadczynność tarczycy;
  • infekcje i zapalenia błony śluzowej;
  • obniżoną odporność.

 

W czym znaleźć wit. C?

Najlepszymi źródłami wit. C są oczywiście owoce i warzywa. W Europie najbogatsze zasoby posiada owoc dzikiej róży oraz czarna porzeczka. Najbogatsze w związek askorbinowy są także: czerwona papryka, nać pietruszki, brukselka, brokuły, kalarepa, pomidory, kapusta, szpinak, rzeżucha, czerwona porzeczka, kiwi, owoce cytrusowe i truskawki. Wszystkie te produkty najlepiej spożywać na surowo. Obróbka termiczna, np. suszenie, odgrzewanie potraw, a także zbyt szybkie rozmrażanie wpływają na przyspieszony rozkład wit. C.

W przypadku niedostarczenia organizmowi odpowiedniej dawki wit. C zalecana jest jej suplementacja. Witamina C w tabletkach ma identyczną budowę chemiczną do tej obecnej w pożywieniu. Suplementy mogą zawierać naturalny kwas L-askorbinowy pozyskiwany z roślin lub też kwas L-askorbinowy uzyskiwany syntetycznie. Okazuje się, że wit. C pozyskiwana naturalnie może dawać lepsze efekty niż ta uzyskiwana syntetycznie. Na rynku jest wiele różnych suplementów diety, jednak nie wszystkie są pozyskiwane naturalnie. By uzyskać skuteczniejszy efekty, lepiej wybrać te bezpośrednio pozyskiwane z owoców. Tabletki od NUTRILITE zawierają koncentraty bioflawonoidów cytrusowych, pozyskiwanych z całych owoców, w tym cytryn, mandarynek i grejpfruta. Dodatkowo nie zawierają sztucznych substancji słodzących, barwników, aromatów i konserwantów. Jedna tabletka dziennie dostarcza organizmowi stałej porcji wit. C do ośmiu godzin.

Uwaga! Suplementy nie zastąpią jednak zdrowej i zróżnicowanej diety, a jedynie mogą ją uzupełnić. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie aktywnego stylu życia. Dopiero połączenie tych elementów przyniesie pozytywne skutki dla naszego zdrowia 🙂

 

Kopiowanie, powielanie artykułów lub ich części bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.